Contstantijn

Constantijn 2015, nr. 2 | Desipientia

Constantijn
Jaargang 22, nr. 2.

De imposante marmeren kop van keizer Constantijn siert ditmaal de voorkant van Desipientia. Een kopie van dit beeld dat zich in Rome bevindt, is een van de vele bijzondere kunstwerken die vanaf dit najaar een aantal maanden bewonderd zal worden in de Nieuwe Kerk te Amsterdam in de tentoonstelling Rome. De Droom van keizer Constantijn. Terwijl het origineel op een meer dan twee meter hoge sokkel staat, is de kopie in de Nieuwe Kerk op ooghoogte geplaatst (met bordje dat toestemming geeft voor het maken van een selfie met Constantijn). Bezoekers staan dus letterlijk oog in oog met de bijna drie meter hoge kop, die dankzij de daarachter zichtbare reconstructie van het complete beeld op doek de verbeelding nog eens extra aanwakkert.

Constantijn de Grote (ca. 280-337) wordt vaak in u00e9u00e9n adem genoemd met het christendom, omdat hij gezien wordt als de eerste christelijke heerser. Constantijns bekering zou hebben plaatsgevonden nadat hij in 312 met de hulp van God zijn tegenstander Maxentius versloeg bij de Milvische brug in Rome. God zou hem deze zege hebben voorspeld in een droom, waarin hij een kruis zou hebben gezien met de woorden ‘in hoc signo vinces’: ‘in dit teken zul je overwinnen’. Dankzij Constantijn kwam er niet alleen een einde aan de vervolgingen van christenen, maar kon het christendom zelfs uitgroeien tot staatsgodsdienst vlak voor de val van het Romeinse rijk. De politieke en culturele verschuivingen die hierdoor plaatsvonden, hebben als vanzelfsprekend ook de kunst beïnvloed.

Inhoud

Eric Moormann, “Het Rome van Constantijn. De overgang van de derde naar de vierde eeuw”, p. 4-10.

Sible de Blaauw, “Vroegchristelijke kunst in Amsterdam”, p. 11-15.

Mariëtte Verhoeven, “In de voetsporen van Constantijn. Mehmet II en de verovering van Constantinopel”, p. 16-20.

Jan L. de Jong, “Donatio en Damnatio”, p. 21-25.

Jade Kerste, “’Performance is a tool for self-development’. Marina Abramović en haar performances als therapie”, p. 28-32.

Naomi Bisping, “Abélard en Héloïse. De receptie van een romantische legende”, p. 33-36.

Clim Wijnands, “Een gelaagde triomf. El Greco’s Aanbidding van de Heilige Naam van Jezus in de politieke context van Lepanto”, p. 37-40.

Floor Koeleman, “Post-Pompeian Roman Wall Painting (AD 79-395). Visualisation and Analysis”, p. 41-45.

Meer