Het ruime sop

Cover najaar 2016 | Desipientia kunsthistorisch tijdschrift

Het ruime sop
Jaargang 23, nr. 2.

Marines en zeeheldenportretten uit de Gouden Eeuw

Als het gaat over de schilderkunst uit de bloeiperiode van de Nederlandse Republiek, de Gouden Eeuw, dan komen bekende schilders als Frans Hals, Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer vaak ter sprake. Naast deze schilders, die zich voornamelijk toelegden op de historie- en genre schilderkunst en portretten, kwam vanaf het einde van de zestiende eeuw een typisch Hollands genre tot ontwikkeling: de marine, ook wel zeegezicht of zeestuk. Binnen dit genre zijn er heel wat thema’s, waaronder zeeslagen, schepen in een storm, schipbreuken, scheepsportretten en havengezichten. In het themagedeelte van deze editie van Desipientia aandacht voor enkele belangrijke marineschilders en hun werken en werkwijzen. Daarnaast kunt u lezen over de marine als beroepstak ten tijde van de Republiek en de belangrijke rol die zeehelden en hun portretten speelden bij de beeldvorming van het volk.

Inhoud

Ron Brand, “Vlagvertoon aan het Spaarne; Het gebruik van vlaggen door Hendrick Cornelisz. Vroom en Cornelis Claesz. van Wieringen op hun zeestukken”, pp. 6-11.

Laurien Souren, “Verfraaide zeehelden in opdracht”, pp. 12-17.

Lex Bronkhorst, “‘De Schipbreuk’ van Jan Abrahamsz. Beerstraten; Hét atelier voor betaalbare marineschilderijen in Amsterdam”, pp. 18-22.

Remmelt Daalder, ““Glorieuse Batailles”; Willem van de Velde de Jonge verovert een eigen plaats als schilder van zeestukken”, pp. 23-28.

Bram Kuppens, “Het katholieke monster; Een onderzoek naar een 16e-eeuwse reformatorische houtsnede”, pp. 29-33.

Mireille Linck, “Het geïntegreerde zelfportret in het oeuvre van Albrecht Dürer: Een unicum?”, pp. 34-38.

Isabelle Bisseling, “Blauw bekeken; De natuurlijke perceptie van de kleur blauw in culturele uitingen”, pp. 39-42.

Meer