Kunst en Conflict

Kunst en Conflict najaar 2014 | Desipientia

Kunst en Conflict
Jaargang 21, nr. 2.

Kunst en conflict

Het jaar 2014 staat erg in het teken van conflict. Aan de ene zijde staan we stil bij de aanvang van de Eerste Wereldoorlog honderd jaar geleden en zijn er verschillende herdenkingen met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog. Voor de stad Nijmegen staan we in 2014 specifiek stil bij het bombardement van de stad en Operatie Market Garden. Aan de andere zijde is dit jaar getekend door de opkomst van Islamitische Staat en de situatie in Oekraïne waardoor Nederland deze zomer zwaar is getroffen met de vliegramp van MH-17. Ten tijde van conflict zien we dat mensen geneigd zijn zich te uiten op kunstzinnige wijzen; kleine, geheime kunst- en handwerkjes gemaakt door inzittenden in concentratiekampen; openbare kunst zoals graffiti als teken van protest tegen regeringen zoals op verschillende plekken in Noord-Afrika en het Nabije Oosten steeds meer te zien was tijdens de Arabische lente; monumenten ter herdenking aan een conflict en haar slachtoffers. In dit nummer van Desipientia, getiteld “Kunst en Conflict” staan we stil bij verschillende aspecten van kunst die ontstaan zijn als reactie op of gevolg van conflict.

Inhoud

Una Duríc, “Dislocated monument: The Nachleben of Yugoslavia’s socialist war memorial Monument to the Partisans in the Shadows of History”, pp. 4-8.

Wilco Versteeg, “Oorlog voorbij fotografie”, pp. 9-12.

Timotheus Vermeulen, COLUMN: “Aan welke kant sta jij?”, pp. 14-15.

Michelle Franke, “Violent bodies and public spaces: On Regina José Galindo’s ¿Quién Puede Borrar las Huellas?”, pp. 16-20.

Daan Veldhuizen, “Van vertelde geschiedenis naar beeldverhaal: representatie in Art Spiegelman’s Maus”, pp. 21-23.

Kenny Brouwers, “The wall as a silent witness to it all: A preliminary introduction to conflict-related graffiti”, pp. 24-29.

Alicia van Westerlaak, “In de ban van de rozenkrans: Caravaggio’s Madonna van de rozenkrans en de suite van de Vijftien Mysteries van de rozenkrans in de Sint-Pauluskerk te Antwerpen nader bekeken”, pp. 30-34.

Stephan Kuhn, “Het interieur van de Sint Antonius-Abbas kerk te Hanselaer. Authentiek uit de zestiende eeuw?”, pp. 35-40.

Melina Reintjens, ““Ein altar mit St. Hiëronymus Biltnuss zo zweymal aufgethan”: het raadsel van Jacob Cornelisz’ Weense vijfluik”, pp. 41-45.

Lilian Ruhe, “Christian Seybold: van “ein Mahler gebürtig von Mäntz” tot “Pictor Aulicus” in Wenen. Aanvullingen op biografie en oeuvre.”, pp. 46-56.

Meer