Kunst op papier; van zwartwerk tot penschilderij

Kunst op papier | Desipientia

Kunst op papier; van zwartwerk tot penschilderij
Jaargang 19, nr. 1.

Kunstwerken op papier: van krijttekeningen tot grafiek dat het resultaat is van vrijwel onbekende druktechnieken. In dit nummer belicht Desipientia dit veelzijdige onderwerp met een focus op de vroegmoderne periode, een tijd waarin vele nieuwe drukprocedés werden ontwikkeld. Veel kunst op papier is dan ook het resultaat van een, al dan. niet ingewikkelde, druktechniek. Dit themanummer laat naast andere vormen van kunst op papier, verschillende zowel bekende als ook onbekende grafische technieken aan bod komen. Door de auteurs is, naast de kunsthistorische beschouwing van de objecten, ook getracht de totstandkoming van de kunstvorm uiteen te zetten. Hoe ging de vervaardiging van deze grafiek in z’n werk?

Inhoud

Erik Hinterding, Rembrandt als vernieuwer van de techniek van de droge naald, pp. 2-6.

Femke Speelberg, Het zwartwerkornament van Esaias van Hulsen: Een unieke prent in een bijzondere techniek, pp. 7-12.

Surya Stemerding, Ontdekking van een vuurspuwende draak op papier: De tekening als informatiebron over een onbekende kunstenaar: Cavalier Gaspare Celio (1571-1640), pp. 13-17.

Matthijs Ilsink, Over De verrijzenis van Christus van Pieter Bruegel de Oude, pp. 18-22.

Erik Löffler, Getekend op doek of paneel: het penschilderij, pp. 23-26.

Joyce Zelen, Shopping in Venice: De rol van Johann Georg Zobel bij de totstandkoming van zijn prentalbum, pp. 27-32.

Ad Stijnman, Vernis mou en voorlopers: crayonetstechnieken van de zestiende tot de negentiende eeuw, pp. 33-37.

Daantje Meuwissen, Het Marialeven: De vroegste prentenreeks van Jacob Cornelisz. van Oostsanen (ca. 1470-1533), pp. 38-45.

Het Nijmeegs Kunsthistorisch onderzoek, pp. 46-48.

Meer