Parijs

Parijs voorjaar 2015 | Desipientia

Parijs
Jaargang 22, nr. 1.

Voor u als kunstliefhebber hoeft Parijs waarschijnlijk niet geïntroduceerd te worden. Grote kans dat u al eens of zelfs meerdere malen naar de stad bent afgereisd en daarbij een bezoek heeft gebracht aan de vele beroemde monumenten en musea. In hun tweede studiejaar vertrekken ook de Nijmeegse kunstgeschiedenisstudenten naar Parijs, om daar te presenteren over een gekozen kunstwerk in het bijzijn van het werk zelf – en om de gekte in de volgepakte zaal waar Leonardo's Mona Lisa hangt met eigen ogen te zien. De meerdaagse excursie naar Keulen in het eerste jaar gaat al lange tijd vooraf aan die van Parijs en zoals u zich wellicht nog herinnert verscheen naar aanleiding van die excursie in 2009 een nummer over Keulen. In navolging hiervan is deze editie van Desipientia gewijd aan Parijs.

INHOUD

Lieske Tibbe, "Disneyland Parijs; Artistieke ontleningen, monetaire leningen", p. 4-10.

Karin Haanappel, "Camille Claudel als pionier van de Art Nouveau in het Parijs van de Belle époque", p. 11-16.

Maaike Koffeman, "De kunst van het vergeten; Parijs als schrijversparadijs in het werk van Remco Campert", p. 17-21.

Jan Dirk Baetens, "Bruxelles capitale, Paris province; Antoine Wiertz en het gevecht met Parijs", p. 22-27.

Anna Kerkhoff, "Germaine Krull in Parijs; Avant-garde en commercie", p.28-32.

Feico Hoekstra, "'Wij zijn steen die te Parijs geslepen moeten worden ; Over de Nederlandse en Franse beeldhouwkunst 1930-1960", p. 33-42.

Meer